Για τις διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης

Το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Λέσβου αναγκάζεται να επανέλθει στο ζήτημα της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας μετά από αναφορές συναδέλφων και από πληροφορίες που συλλέξαμε για παρατυπίες από την πλευρά Διευθυντών κατά την υλοποίηση της διαδικασίας αλλά και για πιέσεις και εκβιασμούς απέναντι σε συναδέλφους προκειμένου να συναινέσουν στην διαδικασία και να συμμετάσχουν υποχρεωτικά στις «ομάδες εργασίας».
Φαίνεται δυστυχώς ότι ορισμένοι, παρά το γεγονός ότι η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης είναι εντελώς απονομιμοποιημένη στις συνειδήσεις της πλειοψηφίας των συναδέλφων και καταδικασμένη σε συντριπτική αποτυχία και παρά το γεγονός ότι ακόμα και οι σχολικοί σύμβουλοι διστάζουν να την επιβάλουν αποφασιστικά, συμπεριφέρονται… «βασιλικότερα του βασιλέως»!

Τονίζουμε λοιπόν τα εξής:
1.      Σύμφωνα με την Υ.Α. της Α.Ε.Ε. (ΦΕΚ 614/15-3-2013) «την ευθύνη εφαρμογής της διαδικασίας αξιολόγησης έχουν ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου», ενώ σαφέστατα και ο νόμος-πλαίσιο 1566/85 αναθέτει αποκλειστικά στον σύλλογο κάθε παρόμοια ευθύνη. Συνεπώς, τα ερωτηματολόγια που μοίρασαν ορισμένοι Διευθυντές στους συναδέλφους, χωρίς συζήτηση και χωρίς συνεδρίαση του συλλόγου, συνιστούν υπέρβαση καθήκοντος, σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα και κυρίως επαίσχυντη, αντιδεοντολογική και αντισυναδελφική συμπεριφορά. Πολύ περισσότερο, η διαδικασία αυτή δεν υλοποιεί αυτό που ονομάζεται στην υπουργική απόφαση «συγκρότηση ομάδων»… Οι συνάδελφοι οφείλουν να γνωρίζουν ότι δεν είναι υποχρεωμένοι να παραλάβουν τα ερωτηματολόγια και τους καλούμε να ενημερώνουν την Ε.Λ.Μ.Ε. για τέτοιου είδους αυθαιρεσίες.
2.      Χρονοδιαγράμματα πιεστικά για την υλοποίηση της διαδικασίας δεν υπάρχουν στην υπουργική απόφαση ούτε στην εγκύκλιο, εκτός από τη γενική έκθεση που συντάσσεται στο τέλος της χρονιάς. Συνεπώς κάθε σπουδή για την επιτάχυνση της διαδικασίας, χωρίς να γίνει σοβαρή συζήτηση στους συλλόγους, τη στιγμή μάλιστα που το ίδιο το υπουργείο δεν ξεκίνησε τη διαδικασία τον Σεπτέμβρη, όπως προβλεπόταν, είναι εκ του πονηρού και δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ανταποκριθούμε.
3.      Τα πρακτικά που συντάσσονται μετά τις διαδικασίες των συλλόγων οφείλουν να καταγράφουν πιστά τη συζήτηση που έγινε στο σύλλογο και κυρίως την απόφαση που αυτός πήρε, ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία. Επίσης, είναι ανάγκη να γίνεται σεβαστή και να καταγράφεται η θέση όσων μειοψήφησαν, εφόσον το επιθυμούν. Τονίζουμε ότι ακόμα και αν ο σύλλογος αποφασίσει να συμμετάσχει στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, όσοι εκπαιδευτικοί μειοψηφήσουν δεν είναι υποχρεωμένοι να συμμετάσχουν στις ομάδες, ούτε να καταγράψουν στο πρακτικό την «άρνησή» τους. «Πρακτικά άρνησης» που επιδιώκουν να επιβάλουν Διευθυντές- ακόμα και σε σχολεία που ψήφισαν συντριπτικά ενάντια στην αυτοαξιολόγηση (!!!)- είναι παράνομα και απαράδεκτα από κάθε άποψη.
Η Ε.Λ.Μ.Ε. Λέσβου θεωρεί τους Διευθυντές των σχολείων συναδέλφους, που έχουν τις ίδιες αγωνίες με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, και τους θέλει δίπλα της στους αγώνες για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και της αξιοπρέπειας του εκπαιδευτικού. Γι’ αυτό και διοργανώνει μέσα στην εβδομάδα συναντήσεις με αυτούς για να συζητηθούν τα ζητήματα αυτά και να βρεθούν κοινοί τόποι στον αγώνα που δίνουμε για να μην περάσει η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης.
Ωστόσο, πρακτικές όπως οι παραπάνω πυροδοτούν το κλίμα, διασαλεύουν τις σχέσεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς σε έναν σύλλογο και ευρύτερα και λειτουργούν υπονομευτικά απέναντι στους αναγκαίους κοινούς αγώνες. Η Ε.Λ.Μ.Ε. θα ελέγξει όχι μόνο συνδικαλιστικά αλλά και νομικά τις παραπάνω διαδικασίες και πρακτικές και θα θέσει ζήτημα και για την παραμονή στο σωματείο όσων υιοθετούν τέτοιες συμπεριφορές. Ας μην υποτιμούν λοιπόν κάποιοι την ομοψυχία, την αποφασιστικότητα και το θάρρος των εκπαιδευτικών που αγωνίζονται για το δίκιο…

Σχόλια